Jak dobrać opony rowerowe do pory roku

Jazda na rowerze zimą? O ile przygotujesz się do sezonu z wyprzedzeniem, jedyną przeszkodą może okazać się brak motywacji. Wiele osób coraz chętniej pozostawia rower aktywny nawet w miesiącach zimowych, stawiając na dopasowaną do pory roku odzież techniczną i wyposażenie roweru, które ochroni przed deszczem, błotem czy ryzykiem poślizgnięcia się na trasie. W przypadku tej ostatniej kwestii nieoceniony może okazać się wybór właściwych opon rowerowych. Czym się przy nim kierować i dlaczego opony robią tak wielką różnicę w komforcie jazdy?

Opony do jazdy po mieście

Zarówno te do jazdy latem, jak i zimą nie będą różniły się od siebie znacząco, pomijając może osoby poruszające się na co dzień na rowerze szosowym. Zima, choć ma różne oblicza, w mieście przebiega zwykle dość łagodnie. Nawet przy śliskich chodnikach i kiepsko odśnieżonych ulicach, opony rowerowe z nieco grubszym bieżnikiem z powodzeniem utrzymają Cię na siodle i pozwolą dojechać do celu bezpiecznie.

Jak zwiększyć przyczepność opon bez wymiany ich na zupełnie nowe? To proste! Wystarczy obniżyć w nich ciśnienie na tyle, by powierzchnia styku opony z podłożem była minimalnie większa, ale nie przesadzać też ze zbyt niskim ciśnieniem – zbyt miękka opona to większy opór toczenia i większe ryzyko uszkodzenia obręczy koła.

Opony do jazdy terenowej

Wyjazd poza miasto i całkowita zmiana krajobrazu to doskonała rozrywka, szczególnie gdy wymagasz od jazdy na rowerze nieco więcej wysiłku i adrenaliny. MTB staje się z roku na rok coraz popularniejsze, nawet wśród osób stawiających do tej pory na typowe rowery miejskie i trekkingowe. Tu jednak wybór opony odpowiedniej do pory roku zaczyna mieć nagle znacznie większe znaczenie, gwarantując bezpieczeństwo na trasie niezależnie od panującej pogody. Deszcz, śnieg, plucha, mróz, czy wreszcie susza i upalne lato – każde warunki stawiają przed rowerzystą zupełnie inne przeszkody. Jak sobie z nimi poradzić?

Dobór bieżnika opony

Bieżnik to właściwie najważniejsza część opony w momencie doboru właściwego do danych warunków modelu. W przypadku częstej jazdy po błocie i śniegu warto postawić na opony z rzadkim, ale wysokim bieżnikiem – klocki takiej opony wbijają się dobrze w podłoże, dając lepszą przyczepność i pewność jazdy, a jednocześnie nie gromadzą całego błota na oponie. Nikt nie lubi przecież przyjeżdżać do domu, przywożąc ze sobą w kołach połowę przejechanej trasy!

Ciekawym wynalazkiem na rynku opon rowerowych są też opony ze specjalnymi kolcami gwarantującymi stabilność na twardym i śliskim podłożu. Choć w mieście tego typu opony nie mają raczej zastosowania, do jazdy w terenie mogą okazać się niezastąpione.

Odpowiednia szerokość opony

Ważnym czynnikiem przy wyborze opon na konkretną porę roku jest szerokość samej opony. Jak już zdążyliśmy zauważyć, jazda rowerem szosowym na bardzo cienkiej i pozbawionej bieżnika oponie jest zimą skrajnie niebezpieczna. Wąskie opony sprawdzą się zimą jedynie podczas agresywnej i dynamicznej jazdy w terenie, choć i tam warto zadbać o wspomniany wysoki bieżnik. Szersze opony z niższym ciśnieniem dobrze piszą się w błocie, śniegu i na nieco śliskim podłożu. Wybierając właściwe zwróć uwagę na trasę, którą poruszasz się najczęściej – to od niej zależał będzie ostateczny wybór opony.

Jak przygotować rower do jazdy zimą?

Zima to bez wątpienia najtrudniejsza pod kątem przygotowania roweru pora roku. Wybierając się na przejażdżkę w niskich temperaturach, wietrze, deszczu czy śniegu należy pamiętać nie tylko o odpowiednim stroju i termoizolacji, ale też o właściwym zabezpieczeniu roweru przed zabrudzeniami, usterkami i zwiększonym niebezpieczeństwem upadku. O doborze odpowiedniej odzieży termicznej możesz dowiedzieć się pod tym adresem , ale co z rowerem? O czym poza oponami warto pamiętać przygotowując się do zimy?

Przede wszystkim nie ignoruj roli błotników, zarówno przy jeździe w mieście jak i w terenie. Współczesne modele rowerów, nawet tych najbardziej profesjonalnych, pozwalają na montaż odpowiednich błotników chroniących Twoje plecy i rower przed rozpryskującym się spod kół błotem. Pamiętaj, że ten dostający się zimą do przerzutek, hamulców czy piast kół może przyspieszyć usterki – po każdej przejażdżce wyczyść rower dokładnie, pozostawiając do całkowitego wyschnięcia. Nie zapominaj też o odblaskach i światłach, które przy jeździe zimową porą niezbędne są niemalże o każdej porze dnia. To dzięki nim będziesz widoczny dla innych uczestników ruchu i unikniesz wielu nieprzyjemnych drogowych sytuacji.

Z właściwymi oponami, odzieżą i wyposażeniem roweru, jazda powinna być przyjemna niezależnie od pory roku, panującej na zewnątrz pogody czy nawet terenu, po jakim się poruszasz. Odważ się wydłużyć swój sezon rowerowy na pełne 12 miesięcy – kto powiedział, że musisz chować swój jednoślad do piwnicy z pierwszym jesiennym deszczem!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here